Utdrag ur
Fogelström, Per Anders ³Söder om tullen² (Bonniers 1969)
Under
1850-talet byggdes de första järnvägarna i Sverige. I Stockholm kunde man fira
invigningen den 1 december 1860 fast då sträckte sig linjen bara från Södra
Station till Södertälje. Ändå tyckte man sig se ett underverk, något nytt och
revolutionerande.
På några
ställen hade järnvägsbyggarna mött stora svårigheter. Dels skulle man skära sig
genom åsen vid Nyboda och dels skulle man lägga ut en bank över Årstaviken.
Skärningen vid Nyboda var över en halv kilometer lång varav mer än hälften gick
i tunnel. Banken över Årstaviken var ungefär lika lång som tunneln, 270 meter.
Det gick åt otroliga mängder fyllnadsmaterial, eftersom det var över tjugo meter
till fast botten.
Naturligtvis
lockade de stora arbeten stockholmarna som gärna vandrade ut mot Liljeholmen
för att se vad som hände.
...
I skriften
³En järnvägspromenad² skildras förhållandena ca 1858. Där berättas om hur folk
som i vanliga fall roar sig på Djurgården och Mosebacke nu vandrar ³utom Horns
Tull² där många nya värdshus väntar på dem sedan de sett sig trötta på
arbetena. En av dessa nya serveringar hade startats av arrendatorn på Lilla
Katrineberg från vars gård man hade bra utsikt över arbetsplatserna. Detta
ställe blev snart en samlingsplats för alla som begåvo sig till dess närhet för
att taga de av tusendetals personer på olika bedrivna arbetena i betraktande.
Av den förekommande värden på stället fick man alla de upplysningar därom som
man skäligen kunde önska sig hur man undvek befallande myndighet på stället,
hur långt man borde hålls sig ifrån signaltecken för att inte råka i fara etc.
Klockan sex varje afton hördes trumvirvlar, röda flaggor hissade överallt
varefter snart de mest dånande skott brakade loss utefter hela linjen. Stora
granitblock dansade i luften med lättheten av en småstens rörelser. Hela
trakten insveptes i ett ofatnligt moln av krutrök och sedan den väl blivit
skingrad såg man hur bondgubbar och gummor här och där hjälptes åt att hålla
sina av de dånande skotten uppskrämda hästar.
...
Samma
skrift skildrar också hur järnvägsbanken över Liljeholmsviken kom till. Det
skedde på så sätt att utefter en i sjön utstakad linje låg 20 a 30 skutor för
ankar, från vilkas däck ett stort arbetsmanskap var sysselsatt med att
utskyffla deras gruslaster i vattnet.
Många hade
trott att allt material bara skulle försvinna eller att banken skulle svikta
när tåget väl kom. Men det visade sig att lokomotivet alla spådomar till trots ³nu framgår i allt lugn².
...
(Järnvägen
drogs in till Södermalm väster om Tantolunden och den kortaste sträckan över
Årstaviken var just vid Liljeholmen. Nackdelen var att sjövägen spärrades av.
Fördelen var att man hade plats till järnvägsverkstäderna alldeles intill
linjen vid Liljeholmen/Marievik.)
...
Därför
passerade järnvägen Liljeholmen och där anlades också en station. Järnvägen var
till att börja med i hög grad en stockholmsk lokalbana, man hade stationer vid
Liljeholmen, Jacobsberg (nuvarande Hornsplan), Tantolunden, Södra Station.
Senare tillkom Södra tunnelmynningen, Slussen, Riddarholmen och år 1871 hade
man nått fram till Centralstationen vid Tegelbacken. Det gav goda
kommunikationer och bidrog till att Liljeholmen snabbt utvecklades till först
³municipalsamhälle² (=administrativt centrum)
och sedan
blev Stockholms folkrikaste förort.
...
Katrineberg
var också känt för en dryck. 1858 grundades här Cathrinebergs Bryggeri AB för
att tillverka engelsk porter, som bla. serverades i de femton porterstugor som
bryggeriet öppnade i olika delar av Stockholm. Det var första gången man i
Sverige använde etikett på flaskorna. Bryggeriet lades ned efter sju år då man
ej kunde konkurrera med det omtyckta bayerska ölet.
Bryggeriet
drev dock under sin storhetstid mitt under de i området pågående
järnvägsbyggena trafik med snabbgående ångslupar mellan Slussen och
Katrinebergs schweizeri, som också var knutet till bryggeriet. Allt för att
tillgodose hunger och törst hos skådelystna stockholmare. Namnet schweizeri
betecknar en kaférörelse som även serverar alkoholhaltiga drycker, en
företeelse som kom till Sverige i början av 1800-talet med inflyttade
schweizare.
Ur
Liljeholmen - gångna tider, människor och miljöer, Liljeholmens historieförening, Siv
Swall mfl.
Boendemiljön i Årstadal lämnade mycket
i övrigt att önska för dem som kom för att söka sig arbete vid de nya
industrierna som började etableras i Liljeholmen på 1870-talet till följd av
järnvägens utbyggnad, och vars barn Martin Helmfrid var.
Pappan
skomakaren Anders Julius Helmfrid kom från Östergötland på 1880-talet
tillsammans med sin yngre bror Johan August, som fö. också etablerade sig i
Liljeholmen (som smidesmästare). Martins farfar Carl Gustaf Helmfrid var indelt
soldat vid Lifgrenadjärerna i Linköping .
Greve Sparre
på Årsta var den store markägaren och tillsammans med exploatören Charles Smith
lät han annonsera om ²billiga
byggnadstomter vid Liljeholmen, vackert belägna vid sjö². Det verkade förstås
lockande, som alla fastighetsannonser, inte minst bland lokverkstädernas
arbetare.
Men i
verkligheten var det inga förmånliga villkor de ställdes inför. Arrendetiden
var endast femtio år, varefter tomt och hus i fullgott skick skulle återgå till
markägaren. Det var dock inte markägaren som byggde husen. Det fick hyresgästen
fixa själv.
Att gå samman
om ett arrende blev därför lösningen för många. Släktingar, kompanjoner,
arbetskamrater byggde gemensamt sina bostäder varefter de i sin tur kunde hyra
ut det man inte behövde för egen
del. Ambitionen beträffande byggnadernas kvalitet var förståeligt nog inte
överdriven.
Från Årstaäng
gick bron över järnvägen till Grönbrink och den gamla landsvägen som slingrade
sig ned genom Årstadal vidare runt Liljeholmsberget mot flottbron och
innerstaden via Horns Tull.
I den
sanka dalgången mellan sjön
Trekanten och Årstaviken växte ett stort antal arbetarbostäder upp. Bristen på
bostäder gjorde att många flyttade in i halvfärdiga hus. Någon dränering av den
sanka marken i Årstadal hade inte vidtagits, varför vägarna i området höst och
vår förvandlades till en lerig sörja. Slaskvatten hälldes i dikena och soporna
lämnades i öppna lårar.
Marken blev
förstås efterhand starkt förorenad och vattnet i brunnarna infekterat. Stadens
hälsovårdsmyndighet påpekade bristerna och krävde att markägaren skulle sanera
området. Inget blev dock gjort, ens med hot om vite.
Tyfusepidemier
och andra sjukdomar drabbade de boende oftare här än på andra platser. Först
när Brännkyrka inkorporerades med Stockholm 1913 kunde några förbättringar
göras, i första hand friskt vatten i pumpar och ordentliga avlopp.
Ett flertal
hus i Årstadal och i backen upp mot Grönbrink måste rivas i början av
1930-talet då en ny rakare sträckning av Södertäljevägen skulle byggas rakt
genom Ekbacken (nuvarande Liljeholmsberget) från nya Liljeholmsbron, som stod
klar i oktober 1928, invigd av självaste Gustaf V. Det hela var ett
beredskapsarbete under depressionsåren och man utnyttjade det faktum att många arrendekontrakt löpte ut vid denna tid.
Genom Ekbacken
sprängdes en bred öppning och enorma schaktmassor tippades i en hög vägbank
över de förutvarande husgrunderna. De kvarvarande husen i Årstadal fick den nya
Södertäljevägen inpå husknutarna och i höjd med takåsarna. Det hela ledde till
att Årstadal de facto klövs i två delar.
Nästa ²spik i
Årstadals kista² kom i mitten av 1950-talet då ett andra brospann byggdes på
Liljeholmsbron och vägen försågs med fler filer intill de gamla järnvägspåren.
Den tredje och
sista spiken kom genom tunnelbaneutbyggnaden som på 1960-talet nådde
Liljeholmen. En T-banestation skulle anläggas vid foten av Nybohovsberget,
precis där Liljeholms kabelfabrik (tidigare Stubinfabriken) låg. Byggnaden revs
och mellan T-banestationen och Södertäljevägen jämnades de kvarvarande
Årstadalshusen med marken och blev parkeringsplats.
(Text: Siv Swall, Gerhard Helmfrid mfl.)
om Johan August & Ida Helmfrid i Liljeholmen
-
Johan August föddes på soldattorpet vid Hjälmsätter
utanför Linköping 2/11 1857.
-
JA blev satt i smedslära på Sturefors bruk söder om
Linköping.
-
Hans gesällprov finns bevarat i form av smidda grindar på
bogårdsmuren vid Vist kyrka i Sturefors.
-
Efter gesälltiden söker sig JA arbete och hamnar i
oktober 1880 i Fairmansvik vid Liljeholmen. Närmaste grannar är på ena sidan
järnvägsverkstäderna och på den andra sidan kalkbruket Oaxen, vars verksamhet
lägger ett vitt pulver över allt i närheten, samt ingenjören och filtfabrikören
Anders Eriksson, som året innan kommit från Skedevi i Östergötland till
Liljeholmen
-
Första anställningen i Stockholm var på R P Cleves
Spegelfabrik & Glassliperi vid Fairmansvik, där JA etsade glas, bla. en
spegel som Magda sedan hade
-
JA träffade och gifte sig med Ida, en bonddotter född
9/10 1864 i Vårdinge socken utanför Gnesta. Man vet att Ida kom till Söder i
Stockholm 1878 och tjänstgjorde som piga hos olika familjer blott 14 år gammal.
En uppgift säger att hon även hade tjänst som piga på Kungl. Slottet ett tag.
-
De gifte sig 10/2 1884 och Ida flyttade tre dagar senare
från Söder till Fairmansvik. Den 3/12 samma år föds Magda.
-
22/9 1886 får paret en son Thorwald, född i
Fairmansvik.
-
1/12 1888 får de ännu en dotter Efra, sannolikt också
född i Fairmansvik.
-
Området Stora Katrineberg i Liljeholmen kom att
exploateras av en kapten Albert Amundson (sedemera överste i Väg- o
vattenbyggnadskåren). Denne var energiskt och mångsidigt verksam på många
platser i Sverige, som järnvägsbyggare, verkstadsdisponent, stadsplanerare och
byggmästare. Att han åtnjöt stort anseende framgick av att det var han som gavs
uppdraget att projektera och leda uppförandet av riksdagshuset och riksbanken
på Helgeandsholmen, landets största byggprojekt under 1800-talet. Mer om detta i eget avsnitt.
-
1889 köpte Amundson Katrineberg samt godset Stora
Frösunda norr om Stockholm . Med bistånd av en Charles J Smith började han 1890
att från Frösunda stycka av och sälja tomter, vilka köparna själva fick bebygga
utan större restriktioner. På detta sätt uppstod den vildvuxna arbetarförstaden
Hagalund. Tomterna var avsedda för bostäder och såldes för en krona per
kvadratmeter. Motsvarande
skedde i Årstadal.
-
Omkring 1890 flyttar familjen till Lilla Katrineberg
(oklart om JA har egen smidesverkstad redan här, det har i varje fall funnits en
smedja här, men också krog och gjuteri, huset slutade som cykel- och
mopedverkstad innan det revs ca 1960)
-
8/1
1891 föds Hartwig i Lilla Katrineberg
-
6/5 1892 föds Harry, också i Lilla Katrineberg
-
1892 sålde Amundson den första tomtbiten vid Katrineberg
till en Carl Setterberg som där lät uppföra en gelatinfabrik. Amundsons insats
vid uppförandet av riksbyggnaderna kom även Katrineberg till del. Här
iordningställdes 1894 för arbetet med riksdagshuset en smedja och en
materialgård.
- JA kom uppenbarligen i kontakt med Amundson i denna
veva, för han fick arrendera Riksbyggenas smedja vid Stora
Katrineberg/Liljeholmen, smidesmästare titulerad, på den plats där nu
Lustikulla konferensanläggning ligger.
-
Smedjan sysselsatte som mest 60-70 man, en av de tre
största smedjorna i Stockholm. Som jämförelse kan nämnas SJ:s lokverkstäder
det största företaget vid
Liljeholmen - som hade 300 anställda som mest.
-
JA Helmfrids Smidesverkstad levererade bla.
järnkonstruktioner till riksbygget som pågick 1897-1906, mer om detta på annan
plats (se bilder också). Pga. att det var frågan om statlig upphandling finns
vartenda anbud, kontrakt, fakturor mm. från JA Helmfrid avseende riksbyggena
bevarade i Riksarkivet. Mer än 300 dokument in alles! Av dessa framgår bla. att
JA fick leverera takkonstruktionerna till glastaken över 1:a- och
2:a-kammarsalarna samt riksbankssalen, den senare dock nu ombyggd till
oigenkännelighet. Lustigt att både JA och Martin H lagt gjort bidrag till dessa salar. Martin fick ju vara med
och måla fresker på väggarna senare.
-
Uppenbarligen får familjen det bättre ekonomiskt i och
med detta. I oktober 1893 flyttar familjen till en lägenhet på Brännkyrkagatan
på Söder.
-
17/4
1894 föds Thorborg
-
1/1 1896 föds Margot (som kom att bli 100 år)
-
24/9 1898 föds Curt Gerhard Isidor, som dock dog i någon
magåkomma endast tre månader gammal
-
Familjen flyttar rätt ofta. 1904-09 bor de på
Bellmansgatan 19. Under denna tid öppnar Ida syateljé på Västerlånggatan 60
tillsammans med sin syster Johanna. Tydligen hade JA köpt tomten och ägde sedan
det flerfamiljshus som byggdes där.
-
Smedjan förstörs vid en stor eldsvåda (se
tidningsurklippen). Vårvintern 1905, närmare bestämt på min födelsedag den 31
mars, brann Johan Augusts smidesverkstad ned efter att en motor gått varm.
Endast tegelväggarna återstod. Själva huset arrenderades av
riksbyggnadskommittén och var försäkrat. Maskiner, varulager och pågående
arbeten täcktes däremot ej. Det blev en kännbar förlust för fabrikör Helmfrid.
-
På något sätt fortsatte ändå JA Helmfrid att leverera
till riksbyggena resten av 1905, då avseende sista etappen med riksbankens hus
som stod färdigt 1906
- 1907 gjorde JA konkurs pga. lågkonjunktur i
byggbranschen och att flera byggmästare som gjort beställningar hos honom
ställde in betalningarna. I riksbyggenas organisation ingick en ingenjör Erik
Hjort och hans bror Nils Hjort som drev järnaffär på Hornsgatan 66. Denne hade
stora leveranser till riksbyggena.
- Erik Hjort skaffade inteckning i huset Bellmansgatan 19
som JA bytt till sig mot "Villa Borganäs" (Idas benämning) vid
Stegesund. Hjort levererade järn i stora kvantiteter på kredit, inteckningen på
4000:- i fastigheten Bellmansgatan 19 sades upp med kort varsel och JA hamnade
i likviditetskris. Huset köptes upp billigt av en vaktmästare Karlsson som
bodde i fastigheten och enligt uppgift var bulvan åt Nils Hjort. Erik Hjort
blev senare chef för Skånska Cementgjuteriet
- JA ingick sedan i kompanjonskap med ing. Bengtson, ny
verkstad vid Lövholmen nära Gröndal - "AB Liljeholmens Mekaniska Verkstad",
byggnadskonstruktioner, lyftkranar mm., storhetstid omkring 1910. Tyvärr finns inget material bevarat
från detta företag.
-
Ungefär vid denna tid for Johan August till Ukraina för
att i bla. Kiev och Odessa grunda mekaniska verkstäder. Johan August och Thorwald
sålde bl.a. Alfa Lavals separatorer. För att säkra sina inkomster inför flykten
från den ryska revolutionen, deponerade de sin intjänade förmögenhet på svenska
ambassaden i Sankt Petersburg och flydde hem. Ambassaden blev tydligen (men
pappa var inte helt övertygad när UD förklarade) plundrad på det mesta och
därmed försvann Helmfrids ryska förmögenhet, men hos Magda hittades vid
bouppteckningen ett antal nytryckta, ryska sedlar från före revolutionen - de
liknade plisserat dasspapper och är tyvärr helt värdelösa. Man hittade också brev från deras
vistelse i Ryssland.
-
JA kom under kriget till en firma i Sundbyberg som gjorde
fräsmaskiner, utförde dessutom arbeten för en kolsyrefabrik vid Liljeholmen,
skulle till Kina för en anläggning, JAs stora upplevelse (men blev den av?)
-
I samband med oktoberrevolutionen i Ryssland 1917, som
fö. ägde rum 7 november enligt västerländsk tideräkning, genom vilken
bolsjevikerna under Lenins ledning tog makten i Ryssland kom både Johan August
och Thorwald brådstörtat hem från Ukraina utan andra tillgångar än vad de kunde
bära med sig. Äventyret
i österled var slut.
-
Det är litet oklart när JA slutligen lämnar Liljeholmen.
Vi har en uppgift om att JA startade på nytt med liten verkstad invid
Liljeholmsbron och att han senare hyrde sin gamla verkstad vid Katrineberg. Kanske avsåg denna uppgift Lilla
Katrineberg.
-
Johan August ägnar sig nu mest åt konstsmidet tex i form
av tak- och golvlampor och liknande. En speciell lampa konstruerad som rökbord
och golvlampa i ett var av Johan Augusts hand. Den siktades senast hos Kurt i Uppsala.
-
Så småningom (=1920-talet) hamnar han iallafall på Söder
och öppnar en liten reparationsverkstad på Kocksgatan 11. Senare flyttar verkstaden till
Bondegatan 7.
-
Sommaren 1932 tillbringas i Estuna i Roslagen och året
därpå 1933 hittas han död i sin smedja på Söder, förgiftad av koloxid från
kolhärden.
Om
Fairmansvik
Strandlinjen i Liljeholmen har förändrats åtskilligt
genom successiv utfyllnad och utjämning, både vid Katrinebergsområdet och vid
Årstaviken. Den ursprungliga strandlinjen mot Årstaviken gick ungefär där
järnvägsspåren nu är. 1858 gjordes en första utfyllnad för att ge plats åt
järnvägens station, lokstallar och verkstäder. Utfyllnaden skapade en udde och
en vik som fanns kvar ännu på 1930-talet.
Utdrag ur ²Före nu och sedan² av Sven Jansson i
Brännkyrka Hembygdsfören skrift nr 41/1981
²Marken närmast söder om den viken kallades då (på
1930-talet) Marievik. Ett par år tidigare var området ännu delat i fyra tomter
av vilka en försetts med upplysningen att Marievik är en försvenskning av
Maryvik. I stinsen Erik Sehlstedts opublicerade historieskrivning om
Liljeholmens station finns en likaledes opublicerad katalog över godsavsändare
vid Liljeholmen från järnvägens tillkomst 1860 till och med 1945. Där nämns
Maryviks Filtfabrik (f:a Anders Eriksson & Co. Vid Fairmansvik åren
1884-1915. Namnet Fairmansvik förklaras inom parentes vara en föregångare till
det nygjorda. Under den äldre adressen registreras även Fawques Cokesfabrik
1874-1884 och R P Cleves Spegelfabrik och glassliperi från 1884-1902. Ett
tidigare cokesbränneri noteras från järnvägens första tid, alltså 1860-talet,
men namn saknas. Som plats för anläggningen anges ²Årsta ängs strand². Det
förefaller inte alls otroligt att Fairmansvik uppkallats efter den förste
cokesfabrikören och att Mary kommit in i bilden antingen genom fabrikör Fawques
(engelsman eller skotte?) eller östgöten Anders Eriksson som kom dit 1879.
Att tätt inpå knuten till SJ:s huvudverkstad
tillhandahålla koks och för filtfabrikens del ångpannefilt och smörjdynor är i
alla händelser ingen dum idé. ²
***
Närmaste granne på fabriksområdets sydsida var ett
kalkbruk, ursprungligen Liljeholmens kalkbruk. 1880 köptes bruket upp utav
Karta & Oaxen och verksamhet bedrevs fram till 1936.
Filtfabriken var i verksamhet fram till 1915.
SJ:s station vid Liljeholmen lades ned 1929 då den nya
Årstabron togs i bruk. Järnvägsverkstäderna flyttade till Tomteboda 1930-31.
***
Så var hittar man Fairmansvik idag? Tja filtfabrikörens
hus bör ha stått mitt i nuvarande Årstaängsvägen ungefär där Tvärbanans spår
börjar svänga vänster in i viadukten mot Liljeholmstorget.
Smeden har sedan långliga tider ansetts kunna litet mer
än andra människor. Smeden var ju den som behärskade elden och stålet,
människornas viktigaste skyddsmedel. Smeden smidde vapnen som man försvarade
sig med, men tillverkade också de verktyg och redskap som man behövde i sitt
dagliga arbete. En och annan smed hade också rykte om sig att vara litet av en
trollkarl. Genom att ha ingått förbund med ³hin onde² hade de förvärvat kunskap att göra litet av varje ³hokus
pokus² som det hette vilket gjorde dem mycket respekterade av den okunniga
och lättrogna allmänheten. De hade tex. i folktron lärt sig att ³smida ut
ögonen² på folk. Detta skulle gå till så att smeden skulle stå alldeles naken i
sin smedja tre torsdagsnätter i rad och smida och slå icke på järn eller stål
utan på en trästicka, så att den blev alldeles sönderbultad innan den
slutligen kastades i elden. I detta ögonblick flög ögat ut på delinkventen om
denne var än så långt bort. Denne stackare förblev enögd för resten av livet.
De gamla som berättade om detta besynnerliga påhitt hade förstås aldrig själva
sett någon med utsmitt öga, bara hört talas om det av sina förfäder...
Det fanns olika sätt att utbilda sig till smed. Antingen
lärde man sig yrket av sin far eller också kunde man börja som lärling hos
någon mästare. Vanligtvis var lärotiden tre år, men ända upp till sex år
förekom. Den relativt korta utbildningen, tre år, inom smedsyrket hade sin
grund i att det var ett tungt yrke. Hade lärtiden varit alltför lång ³hade
pojkarna dragit sig för att ägna sig åt det², som någon smed uttryckte saken.
Smedgesällerna vandrade runt och tog anställning hos olika mästare för att lära
sig mer. De svenska gesällerna sökte sig ibland också utomlands till Danmark
eller Tyskland och fungerade därigenom även som nyhetsförmedlare och
metodutvecklare, när de kom hem igen.
I smedjan började man vanligen tidigt på morgonen, någon
gång mellan kl 5 och kl 7, och slutade vanligen mellan kl 18 och kl 21, en
arbetsdag på 12-14 timmar. Smeden var en utlärd yrkesman och till hjälp i
smedjan hade han en eller flera lärpojkar, gesäller, som vanligen betalades med
kost och logi. Mäster värmde järnet i fyren och avgjorde när det var
tillräckligt varmt för att smidas. Han höll arbetsstycket på städet och
bestämde hur det skulle smidas genom att slå takten på städet med en mindra
hammare. Släggdrängen, hantlangaren skötte släggan, släggade. Till släggan
användes båda händerna, och var det grova arbetsstycken fick han ta i kraftigt
och slå sk. rundpallar. Detta var ett mycket tungt arbete, eftersom släggan
väger 3-5 kilo. Han skulle även hjälpa smeden med alla förekommande
arbetsuppgifter, tex. hålla i huvudet på människor som smeden skulle dra ut
tänder på. Lärlingen, smedpojken, skulle tända i ässjan på morgonen, sköta
bälgen under smidets gång, sköta belysningen i brandlyktan och springa ärenden.
Om han inte skötte sig kunde det hända att mäster slängde en näve glödande kol
innanför hans skjorta. Rangskillnaden i smedjan var alltså strängt markerad.
Utgångsmaterialet för smidet var järn och stål. Smeden
fick själv hämta sitt järn vid hyttan i form av stänger, 2 1/4 tum breda och
1/4 tum tjocka i olika längder. Smeden måste sedan själv klyva upp materialet i
passande dimensioner. Järn kallas allt smidbart järn, som inte kan härdas,
medan stål avser järn legerat med kol som kan härdas och därför blir lämpligt
till den vassa eggen på
eggverktyg yxor, knivar, liar mm.
För att man skall kunna smida måste järnet alltid värmas.
Detta sker i en eld som kallas fyren. Elden tänds i en fördjupning i härden som
kallas forma. I forman mynnar ett rör blästerpipan som leder luft från
bälgen. Den extra lufttillförseln är nödvändig för att åstadkomma den höga
temperatur som kräva. Elden matas med stenkol eller koks eller en blandning av
dessa två bränslen.
Arbetet kan delas upp i två helt olika delar. Den ena
delen är smidesarbetet, varvid det i ässjan uppvärmda ämnet läggs på städet och
ges den önskade formen, ev hopfogas flera stycken. Den andra är bänkarbetet,
som innebär vidare bearbetning i kallt tillstånd. Man använder i huvudsak olika
filar. Bearbetning och dekorering av järnets yta räknas hit, liksom även mindre
efterjusteringar med hammaren.
En viktig del i smedens yrkeskompetens är att via järnets
färg kunna avgöra när ämnet har rätt temperatur för att kunna smidas. Ju högre temperatur desto mjukare järn,
men man får se upp så att inte järnet blir för varmt och börjar ³brinna², dvs.
smälta. Under bearbetning kallnar järnet gradvis och blir mörkare i färgen och
därmed hårdare. Då måste ämnet värmas på igen. Det är bara klåpare som smider
för kallt.
Järnet rostar lätt. Därför har ytbehandling i alla tider
varit viktig. Ett vanligt sätt var förtenning, varvid det metallrena föremålet
doppas i smält tenn och överflödet skakas av.
Svartbränning eller svärtning är ett enklare sätt att
ytbehandla. Det sker vanligen genom att man gnider in föremålet med linolja och
värmer det tills föremålet börjar ryka. Järnet får då den karakteristiska
svartglänsande ytan. Man kan även oljemåla föremålet, vilket är vanligt på
stora föremål som galler och grindar. Även andra rostskyddsmetoder förekommer.
Om Riksbyggena på Helgeandsholmen (ur Riksdagens hus,
Byggförlaget 1983)
Den 5 maj 1888 fattar riksdagen beslut om att inleda
projektering och byggnad av nytt riksdags- och riksbankshus på Helgeandsholmen.
Den 19 maj samma år tillsätts en kommitté Riksbyggnadskommittén som blev
ett slags verkställande utskott med operativ beslutanderätt och ansvar inför
riksdagen.
Alla hade åsikter om det nya bygget och det kan inte ha
varit helt lätt för den unge, blott 32-årige arkitekten Aron Johansson som
1892 fick ärva uppdraget då föregångarens förslag blivit förkastat. Byggnaden
skulle förstås vara stor och pampig, men fick inte förta glansen ifrån slottet
som givetvis skulle vara störst och pampigast. Våren 1892
förelåg arkitekten förslag till utformning och 1893 kunde schaktningsarbetena
påbörjas.
En ingenjörsorganisation under ledning av Johan Albert
Amundsson svarade för det samlade genomförandet från
²ingenjörskontoret² och i byggherrens organisation fanns ett ²byggnadskontor²
under chefsskap av byggmästare Per Pehrsson och K H Winter.
Produktionen utfördes av en rad underentreprenörer som
antogs efterhand som arbetena fortskred.
Riksdagshuset stod färdigt till det yttre 1901. Tre år
senare var arbetena inomhus i stort sett avslutade. 1905 års riksdag kunde
flytta in i det nya huset för att genast konfronteras med alla de problem som
hängde samman med unionsupplösningen.
Arbetena fortsatte dock hela 1906 med Riksbankens hus.
Kostnaderna för byggnaderna hade år 1888 beräknats till
6,4 miljoner kronor. När verket stod färdigt hade utgifterna stigit till inemot
12 miljoner nära nog en fördubbling. Då överskridandet var så stort och
kritiken för påståddda oegentligheter av såväl teknisk som ekonomisk art så
allvarlig tillsattes en kommitté för att närmare utreda förhållandena. Man fann
snart att rättsliga åtgärder var på sin plats. Polisen kopplades in och åtal
väcktes mot både leverantörer och viss arbetsledning. Lufträkningar, felaktiga
leveransbesked, bristande kontroll och mutor ledde till att några personer
fälldes men verkmästarna friades helt. En järnhandelsleverantör fälldes för
bedrägeri och fick straffarbete i ett år och tre månader.
Därtill var han tvungen att ersätta riksbyggnadskommittén med 29.520 kr och
förlorade ²det medborgerliga förtroendet² i ett år.
En kassörska fick fängelses i två år och en stuckatör böter
och straffarbete i fem månader. Det finns anmärkt till rättens protokoll att
överkontrollanten vid tillfället var 81 år. Varken arbetschefen Amundsson eller
hans medarbetare hade fått ordentliga instruktioner för kontrollarbetet.
Hade detta rättsliga efterspel någon koppling till JA
Helmfrids konkurs och påtvingade frånträde av äganderätten till fastigheten
Bellmansgatan 19?
Bildtexter:
Interiör från Kungliga hovstallet på Helgeandsholmen
1888.
Helgeandsholmen på 1890-talet med slottet i bakgrunden. I
bildens mitt den exklusiva sk. Lorenska badinrättningen som från 1833 till
rivningen 1893 var Stockholms mest välbesökta bad.
Med ²koppning och blodiglar² betjänades även på det
stället. Något för Centralbadet?
Helgeandsholmen sedd från Mynttorget 1895. Stakkäppar
visar var Riksdagshuset skall stå. Delar av den gamla hovstallbyggnaden används
som arbetsplatskontor.
Kung Oscar II murar in grundstenen till riksdagshuset vid
en ceremoni den 13 maj 1897.
Den omdiskuterade träpålningsgrunden under utförande
1898. Huset vilar än idag på 15.000 träpålar, alla kapade en knapp meter under
Mälarens vattenyta. Tanken är att så länge träet är under vatten så håller sig
trävirket friskt. En jämn vattennivå är dock nödvändig för en fortsatt stabil
grund.
Riksbanken under byggnad 1902. Vid kajen ligger ångdrivna
transportpråmar och stora tegellager. Schaktmassorna transporterades ut till
Katrineberg där de användes som utfyllnad för att skapa ny industrimark.
(Amundssons fiffiga lösning på riksbyggnadskommitténs problem innebar att han
själv som markägare fick mer mark att sälja och hyra ut.)
Riksdagshuset 1904. Byggnadsställningarna är just
nedtagna och stallbyggnaden håller på att rivas. Basarbyggnaderna längs
Riksbron tjänar fortfarande som arbetsbodar.
Det färdiga riksdagshuset 1906. Obeliskerna på hustaket
togs bort på 1930-talet tillsammans med en del annan utsmyckning.
Målaren Georg Pauli i arbete med fresken ²Malmbrytning² i
dåvarande riksbankens stora hall 1906.
Murningsarbete på takvåningen till riksdagshuset. Notera
de pyramidformiga järnkonstruk-tionerna som skall bära upp takfönstren. De är
levererade av JA Helmfrids smidesverkstad.
Bankhallen före ombyggnad. Det mest påkostade rummet i
riksbanksbyggnaden var den centrala bankhallen med sitt ljusa, tunnvälvda tak
och med sin tids rika utsmyckning.
Bankhallen efter ombyggnad. I taket nu ett fackverk av
stål som bär upp plenisalen i våningarna ovanför. JA Helmfrids takfönster is no
more, tyvärr.
Stora partilokalen, tidigare andra kammarens plenisal med
Axel Törnemans fresker färdiga vid jultid 1913 i mitten ²Vårdkasar² flankerad
av ²Torgny Lagman inför Olof Skötkonung² och ²Engelbrekt vid Arboga riksdag²,
två folkliga trotsare mot överheten, märkligt nog
Lilla partilokalen, tidigare första kammarens plenisal,
med väggmålningar utförda av Otte Sköld mfl 1958 i mitten en vikingaflotta
flankerad av ett medeltida Stockholm och ett modernt.
Thorwald
(Paul Mauritz) Helmfrid föddes i Fairmansvik/Liljeholmen den 22 september 1886.
Thorwald gick i pappa Johan Augusts fotspår. Hemsidan har i november 1999
funnit anteckningar, gjorda av pappa i Norrköping ca 1964-66, där Thorwald
berättar minnen.
Han
tog studentexamen vid Södra Latin 1907. Under tiden vid Södra Latin fick han
fö. ta emot Sveriges Centralförening för Idrottens Främjandes silversköld.
Utmärkelsen tilldelades efter omröstning "den elev som är skolans bäste
idrottsman och dessutom en prima kamrat". Thorwald blev, tillsammans med
en elev från Östermalms läroverk och en från Nya Elementar de första som fick
utmärkelsen. Året var 1906. (Källa: Lennart Elbe).
Thorwald
arbetade först hos Johan August i Liljeholmens Mekaniska Verkstad.
Han
sökte via annons plats hos ³Karlsviks Gjuterier² som bla. gjorde maskiner för
bensindrift. (Det är troligen
fråga om uppfinnaren Helge Palmcrantz verkstäder vid Karlsvik på Kungsholmen,
alltså inte något gjuteri. Där tillverkades allt från kulsprutor, sk
Palmcrantzare, till slåttermaskiner och även en och annan ubåt. Se bild.)
Alltnog,
firman ville ha ett ombud i Ryssland. Thorwald kom underfund med att maskinerna
var olämpligt konstruerade. Han blev fast i Rostov där ingen ville köpa
motorerna (Rostov-na-Donu, en stad vid floden Don mellan Svarta Havet och
Kaspiska Havet, Rysslands viktigaste centrum för tillverkning av skördetröskor,
traktorer och andra jordbruksmaskiner.)
1912
måste TH resa hem från Ryssland.
Han
gifter sig med Elisabet, född Wigoff, från Tranås och flyttar till Örby
Villastad 85.
De
får 21/6 1913 sonen Boris och året därpå sonen Gunnar, 1/8 1914.
1915
bor de på Kocksgatan 28 på Söder.
Han
svarar nu på annons från Axel Kristianssons Maskinfirma, anställs där som
mekaniker 1915, brådskande sänd till Ryssland igen, stannade där till 1917,
återvände brådstörtat vintern 1917/18 pga. revolutionen, i bagaget fanns bla en
samovar som minne av resan. Även pappa Johan August var i Ryssland denna tid.
Thorwald
kom till Norrköping 1918, gifte om sig med Ester. De fick emellertid inga barn
tillsammans utan adopterade Anni Ulrich, ett holländskt krigsbarn som kommit
till Sverige i början av 1940-talet undan kriget nere i Europa.
Thorwald
var i 14 år verkmästare vid N W Landegrens Mek Verkstad i Norrköping.
Han
drev åren 1940-54 egen finmekanisk verkstadsrörelse.
Barbro
Helmfrid (Gunnars dotter) berättar:
"Efter
skilsmässan med Elisabet fick Thorwald vårdnaden av Gunnar, som han tidigt
adopterade bort. Brodern Boris levde med sin mor i Stockholm."
Boris
"inackorderades" 1925 hos en Anna Rennerfeldt på Söder i Stockholm.
Vi
vet ej när Thorwald gifte sig med Ester, men de bodde i alla fall i Norrköping
hela tiden. Ester var rikstelefonist och hade som sådan tjänstetelefon. Hon
står i katalogen för år 1949 på Albrektsvägen 26 i Norrköping. Thorwald hade en
mekanisk verkstad på Hantverkargatan 24.
Thorwald
hade rykte om sig att vara en utomordentligt försiktig bilförare, så försiktig
att han aldrig fick i högsta växeln på sin PV, utan körde högst 60 km/t, även
på landsväg. Andra bilförare är inte lika försiktiga tyvärr.
Björn
skriver 8/9 1966 till mig från Norrköping bla:
"Dessutom
haft tråkigheter med farbror Thorwalds död. Han kördes ihjäl mitt på ett
övergångsställe, där en tung lastbil med hög fart i vänsterfil körde om en
stillastående personbil. Gerd och jag fick ta hand om allt: begravning,
boutredning, bisättning, omhändertagande av möbler etc."
Thorwald
blev 79 år.
Ur Liljeholmen - gångna tider, människor och miljöer Liljeholmens historieförening, Siv
Swall mfl.
Konstnären
Martin (Joel Fritiof) Helmfrid, föddes i Liljeholmen, Brännkyrka socken 19/12
1890, son till skomakarmästaren Anders Julius Helmfrid och hans maka Sofia,
född Eriksson. Han hade en äldre bror Paul, och fick en yngre syster Mary.
Martin fick
redan som skolpojke i Liljeholmens Folkskola utlopp för sina konstnärliga anlag
och hos fadern, skomakarmästaren, kom han tidigt i lära. Våren 1909, 18 år
gammal, sökte Martin och blev antagen som elev vid Caleb Althins Målarskola.
Hösten 1909 blev han elev vid Konsthögskolan. Martins konstnärliga bana hade
säkerligen blivit annorlunda om inte fadern dött året därpå 1910, varvid han
blev tvungen att avbryta sina konststudier. I fortsättningen blev det mycket
skomakeri och litet måleri för Martin, vilket bla. framgår av gamla
telefonkataloger, där han står listad som skomakare 1918 och 1920. Även 1924
finns han i katalogen för Liljeholmen (tfn. 230), men då utan skomakartitel.
Martin kunde
först 1923 återuppta sina studier vid Konsthögskolan, Mejan kallad, på
Fredsgatan 12 och fortsatte där till 1928 jämsides med studier på Akademins
Etsningsskola vid Sergelgatan under Axel Tallberg och Harald Sallberg.
Det sägs att
Martin var en av endast få elever som gick alla tre disciplinerna på Akademin:
målning, etsning och skulptur (!).
Några skulpturer av Martins hand har vi dock ännu inte sett.
Det måste ha
uppstått en sympati mellan den gamle brumbjörnen, konstprofessorn och
frescomålaren Georg Pauli, och Liljeholmsgrabben. Pauli erbjöd Martin att följa
med på en studieresa till Paris, men när mamma Sofia fick veta detta, talade
hon om för sin son att till DEN syndiga staden Paris skulle han minsann inte
resa. Mamman var frireligiös, bör tilläggas, men Martin lyckades nog komma iväg
ändå på något sätt.
I
Riksdagshuset på Helgeandsholmen har Martin, i andra kammarens plenisal,
tillsammans med en konstnärsgrupp under professor Georg Paulis ledning 1926
medverkat i fem stora väggfält. De är
i nationalromantisk stil, något ovanligt för ²saklighetsmålaren² Martin.
Någon gång på 30-talet fick Martin av AB Reymersholms Industrier i uppdrag att
måla en väggalmanacka, som skulle skildra bolagets engagemang i Norrland. Det
resulterade i 12 vackra berättande oljor.
Martin bodde
på övervåningen tillsammans med mamma Sofia och nedervåningen rymde brodern
Paul med fru Lisa och deras fyra barn. I hans kammare en trappa upp i Fredsborg
4 rådde en bohemisk oordning av stora mått. Martin var en enstöring, en bohem,
som inte hade förmåga eller affärssinne att ta skäligt betalt för sina oljor
och etsningar, så mängder av verk i olika stadier av färdigställande fanns
överallt i huset. Mamma Sofia var ofta den som såg till att tavlor blev sålda.
Martin deltog
under 30-talet i flera samlingsutställningar och han är representerad med
grafik på Nationalmuseum.
Tonvikten i
motivvalet ligger på landskapet i och kring Årstadal/Liljeholmen/Trekanten från
1909 och framåt. Han var även mycket skicklig på att måla hästar, ett motiv som
ofta återkommer. Ett annat tema är de moderna kommunikationernas framfart -
tåget, traktorn och bilen som gjorde hästen omodern. Dåtidens nya broar för väg
och järnväg samt breddningen av Södertäljevägen fångade hans intresse. Särskilt
som han fick den nya uträtade Södertäljevägen alldeles inpå husknuten i Fredsborg
4.
Det berättas
också att konstnären i Fredsborg 4 var mycket språkintresserad. Han var
märkligt nog kunnig i så udda språk som zigenarnas romani och sotarnas
knoparmoj.
Martin och
brodern Paul var mycket sportiga. Paul lär ha varit en rackare på skidor, medan
Martin var speciellt god vän med vattnet. Han kunde upp i hög ålder göra
baklängesvolter i plurret. Martin tog körkort för motorcykel vid övermogen
ålder. Han hanterade sin lättviktare mycket personligt. Vid ett tillfälle fick
han böta för att ha kört på fel sida på en södergata. Det hade regnat och på
rätt sida av gatan hade det samlats en större sjö. Naturligtvis observerade en
konstapel det kriminella beteendet och anmälde saken. Inga förklaringar hjälpte
och det blev böter.
Efter att
Fredsborg 4 rivits i början av 1960-talet, kom Martin först till något som mest
liknade en statarlänga på söder. Även denna revs så småningom. Därefter blev
hans nästa adress Hägerstensvägen 100 i Aspudden. Det berättas också att han länge vägrade att kvittera ut sin
folkpension, då han inte tyckte sig förtjänt av den.
Martin avled
1979 vid 88 års ålder.
(Text: Bertil Lindau, Stig Helmfrid 1998 (red.), samtal med
Birgit Jungwirth 2003, Gerhard Helmfrid)
Den svenska "modernismens" genombrott kan härledas
till ett par grupper och deras verk. De unga konstnärerna bildade grupperingar
som avlöste varann. De hade oftast det gemensamt att de hade studerat för Henri
Matisse. "De unga" våren 1909,
(kanske var Martin Helmfrid där som besökare. Det var i alla fall samma
vår som han började på Caleb Althins målarskola), senare med delvis samma
deltagare ²1909 års män². Därefter gruppen "De åtta" där bla. Nils
Dardel, Leander Engström, Isaac Grünewald, Sigrid Hjertén, Einar Jolin mfl.
ingick hade sin enda utställning 1912.
Allmänheten förskräcks och kritikerna höjer varnande röster inför allt
det nya, inspirerat av den franska "fauvistiska" stilen, koloristiskt och dekorativt,
men utan onödiga detaljer och utan krav på autenticitet, utmanar den tidigare
förhärskande riktningar, framför allt "impressionismen".
Uttrycket fauvism myntades i samband med höstsalongen i Paris 1905 då en
konstkritiker skämtsamt benämnde Henri Matisse (1869-1954) och gruppen kring
honom "les fauves" eller vilddjuren, vilket inte hindrade, eller
kanske rent av bidrog till att Matisse kom att bli en av de största inom fransk
1900-talskonst och tongivande under lång tid, även i Skandinavien.
Även "kubismen" hade ett visst inflytande genom svenska
konstnärer som kommit hem från Tyskland och Frankrike på 1910-talet, men den
får aldrig något starkt grepp i Sverige. Mest kända företrädaren är signaturen
GAN - Gösta Adrian Nilsson, men också Georg Pauli och Otte Sköld hade
kubistiska perioder. Begreppet går tillbaka på den franske målaren Georges
Braques som ironiskt benämnde sitt verk "Hus i Estaque", målat 1908 i
starkt förenklade geometriska former, som kubistiskt.
Martin Helmfrids måleri får väl närmast sägas tillhöra "den nya
sakligheten" , en inriktning som framträdde under 1920-talet, som en
motreaktion mot "modernismen" under 1910-talet, och som nu återgav
motiven realistiskt, ofta med detaljskärpa.
Mest kända företrädare var:
- Otte Sköld (1894-1958), målare och
professor vid Konsthögskolan 1932-42, chef för Nationalmuseum från 1950,
instiftade Moderna muséet 1958, ledande företrädare för den nya sakligheten,
motivkrets parisiska barinteriörer, takutsikter, helfigursporträtt och
stilleben ,
- Arvid Fougstedt (1888-1949), målare och
tecknare, professor vid Konsthögskolan 1937-47, portalgestalt inom 1920-talets
inriktning på saklighet, gjorde bla. mycket detaljrika heminteriörer och
- Axel Fridell (1894-1935), grafiker,
tecknare och målare, en av sveriges allra främsta grafiker, jämförbar endast
med Zorn, minutiös detaljskärpa, men samtidigt ett rembrandtskt ljusdunkel som
skapar en suggestiv underton, ofta motiv bland samhällets ensamma och utslagna.
Andra besläktade riktningar vid denna tid var tex. naivismen, som också tolkade sitt
Stockholm på ett verklighetsnära sätt, fast kanske med ett barns öga (eller
penseldrag). Det fanns två varianter på naivister: de medvetna som sökte
återskapa den naiva konstens innerlighet och trosvisshet och de som fortfarande
kämpade med måleriets elementa och därav fick en mer omedvetet naivistisk stil.
Kända svenska naivister är tex. Hilding Linnqvist, Axel Nilsson, Erik
Hallström, senare också Bror Hjort, X-et Erixson och Olle Olsson Hagalund.
Trots samtidens spott och spe fick de
svenska modernisterna stort genomslag i svensk konst och deras alster är nu
mycket eftersökta. Kanske är det dags att ge även 1920-talets
saklighetsapostlar en renässans.
Vem vet? Om inte Martins far hade gått bort i förtid 1910 och på så sätt
försenat Martins konstnärsbana med mer än 10 år hade han kanske blivit kubist i
stället och vi hade aldrig fått se de fina och realistiska, nästan dokumentära
Årstadalsskildringar han nu givit oss.
(utdrag ur ³De sköna konsternas akademi², Stockholm 1986)
-
Embryot till Akademien uppstod i början av 1700-talet som
en tecknarskola till följd av att det pågående slottsbygget behövde konstnärlig
utsmyckning och skickliga svenska konstnärer var en bristvara
-
man rekryterade en fransman vid namn Guillaume Taraval
och Kongl. Ritarakademien stadfästes den 10 mars 1735 av kung Gustav III, i
början höll man till i någon ledig sal i slottet
-
1775 antydde överdirektören vid Kungl Styckgjuteriet
Gerhard Meyer att han ville donera ett helt stenhus i kvarteret Uttern
(=Fredsgatan 12) till Akademien som länge varit husvill
-
Meyer blev omgående invald i Akademien som
³hedersledamot² och man satte genast igång med att bli av med de dåvarande
hyresgästerna
-
det ³meyerska² huset, eller Mejan som det kom att kallas,
byggdes om och till i olika omgångar, den senaste som gav huset det utseende vi
känner idag skedde under 1890-talet
-
etsarskolan: en strålande vacker marsdag anno 1895
öppnades i Konstakademiens nya, ännu icke färdigställda lokaler vid
Rödbodtorget den skola som skulle ge upphov till vår svenska etsningskonsts
pånyttfödelse. Det var den sk. Tallbergska kursen, den första elevkullen under
Axel Tallbergs handledning
-
1912 anställdes den då blott 17-årige Harald Sallberg som
³tryckbiträde² och blir snart Tallbergs oumbärlige assistent och så småningom
också i praktiken huvudlärare i etsning
-
Sallberg: ³Det var alltid mycket trevligt och ofta
riktigt livat un der Tallbergs tid, både när skolan låg vid Fredsgatan och
senare vid Sergelgatan 1, dit vi flyttade 1915. Den trivsamma atmosfären på
skolan måste tillskrivas Tallbergs charm och vänliga humor. Han var allmänt
omtyckt bland eleverna som han slängde titlarna med något som var ytterst
ovanligt på den tiden bland de övriga professorerna, som skred omkring som
småkungar. De allra
yngsta fick kalla Tallberg för farbror.²
-
1920-talet utgör för Akademien en övergångstid mellan det
starkt reaktionära 10-talet och det vitala 30-talet. Det gamla gardet dominerar
ännu vid voteringat, men det ser sina positioner hotade. Den nya kull lärare
som kommer in är dock föga revolutionär och företräder snarare ideal som är
representativa för sekelskiftet. 1920 träder Carl Milles in, 1925 Carl Wilhelmsson och Albert
Engström.
-
1920 blev Olle Hjortzberg Akademiens direktör och den som
under två decennier drev fram Akademiens modernisering. Hjortzbergs hjärtesak
som pedagog blev den dekorativa skolan som flyttade in i Sergelhuset 1925-26.
Hans ideal var ateljégemenskapen.
Uppskattade är också Hjortzbergs utflykter till slott och kyrkor. Det är
festliga resor, mest förlagda till vårarna, då man far iväg i stora svarta
hyrbilar.
-
Att 20- och 30-talens fester på Fredsgatan såväl som i
Sergelhuset fick en varken förr eller senare skådad vitalitet tycks också vara
en följd av Hjortzbergs politik. I maj 1927 hade han tex. givit eleverna
tillstånd att hålla en stor bal, som vanligt utan att underrätta förvaltningsnämnden
eller sekreteraren. Det blev en sjuhejdundrandes baluns med alla moderna
ingredienser. Till slut badade man i konfetti och alla gipsgubbarna i hallen
var inlindade i serpentiner eller överströdda med konfetti.
-
Tallberg fann sina ideal på kontinenten på 1880-talet,
friluftsrealismen och den detaljskarpa etsningen. 1890-talets nationalromantik
var honom väsensfrämmande och 1910-talets modernism upplvde han som ett
bedrägeri. Men han hade en del tur som pedagog. 1920-talets nya saklighet kom
med nya ideal besläktade med 1880-talets och den kull han skolade på 1910-talet
kom att bli 1920-talets elit, de sk. Falugrafikerna
-
När frågan om en efterträdare till Tallberg diskuterades
i mitten på 1920-talet borde Sallberg ha varit det naturliga valet, men hans
tid som professor skulle dröja ytterligare många år. In kommer i stället ³en
ung man som tycks åtnjuta stort förtroende bland sina jämnåriga², vice
ordföranden i Konstnärsklubben Emil Johansson-Thor, som uppenbarligen var mer
konstpolitiskt intressant än Sallberg
-
Sallberg blev huvudlärare med professors namn först
1953-54, vid en tid då hans ideal om realism och ³tusenstrecksgrafik²
(=detaljrikedom) sedan länge hunnit bli omoderna igen
Ovan citerade fragment utgör ramen kring Martin Helmfrids
tid på Akademien, som pga faderns bortgång var uppdelad i två perioder. Den
första var 1909-10 då han gjorde sitt aspirantår med bla. Hjortzberg och
Tallberg som lärare. Bland övriga aspiranter det läsåret märktes Nils Dardel
och ovan nämnde Emil Johansson-Thor. Aspirant var man under ett provår och fick
då delta i undervisningen på de lägre avdelningarna. Efter godkänt provår
erhöll man diplom som elev. Studerande vid Akademien har man rätt att vara i
högst sex år, därav högst två år i den lägre avdelningen. Årets prisämne
1909-10 var höbärgning.
Om Martins huvudsakliga studietid 1923-28 finns bla.
följande att notera:
·
1923-24 var Martin elev på M1 figurmåleri lägre. Bland
lärarna Hjortzberg och i skulpt ur Carl Milles.
·
1925-26 M, D3 målning plus dekorativa linjen tredje
årskurs. Bland lärarna fanns nu Albert Engström i teckning. Bland eleverna det
läsåret fanns Astri Taube (antagen 1922)
på bildhuggarlinjen och dekorativas tredje årskurs. Martin och Astri var således
kurskamrater det läsåret.
·
1926-27 blir Emil Johansson-Thor lärare i etsning. Martin
fortsätter med måleri och den dekorativa linjen. Ingen bildhuggarlinmje såvitt
elevmatrikeln förtäljer. Den allmänna timplanen innefattar dock ett brett
spektrum av ämnen: figur, modellering, landskap, teckning, etsning, anatomi
samt perspektiv, så det är möjligt att han har skulpterat något även om
huvudintresset verkar ha varit etsning.
Utdrag ur ³Mejan² av Zenia Larsson (Rabén &
Sjögren, 1966)
Handlingen i boken utspelar sig 1953, just innan
rivningarna i Klara påbörjas. Här är vi mest intresserade av miljöbeskrivningen
i och kring Sergelgatan 1, en miljö där Martin Helmfrid tillbringade 5 studieår
på 1920-talet. Ordet Mejan avsåg ursprungligen huset vid Fredsgatan, men kom
att beteckna Akademien i allmänhet bland eleverna.
Tiden är de gamla hötorgshallarnas epok när de
fortfarande fanns kvar ovan jord. När doft av sill och rökt fisk, ost och
delikatesser, nybakt syrligt bröd strömmar ut på gatan och drar som en magnet.
Och när Milles Orfeus-staty vid konserthustrappan inte behöver kämpa med
skyskraporna om rymden.
Så en gatstump Sergelgatan - med bara några få
avskrapade och ruggiga gamla hus. Mäster Samuelsgatan klipper av den tvärt. Och
på motsatta sidan öppnar den sig mot Hötorget. Utkommen från denna gatstump,
från denna trånga husanhopning där till och med en ordentlig gångbana saknas
ser man åt vänster torgets öppna bakgård bildas av hallarna, Sergelhuset och
Nya Elementarskolan.
Man ser också Sergelhusets baksida mot Hötorget till. Och
två fönster som verkar blinda det från insidan med gipsvatten bemålade glaset
ger skydd mot insyn. Mellan dessa fönster en port, eller en ladudörr, som
öppnas varma dagar när solen skiner för att släppa in frisk luft och snart
stängs igen.
Den ovetande fotgängaren, mannen på väg till eller från
sitt arbete, kvinnan skyndande till dagens inköp, de går alla huset förbi. Men
det de går förbi är en annorlunda värld. För Sergelhuset är en värld där alla
lagar sätts ur spel. Tystnaden är full av ljud. Det är kontrasternas värld.
Under förmiddagstimmarna, när det överallt arbetas med modell, när alla strålar
samman från husets oräkneliga krypin, är det stilla i de vindlande
korridorerna. Luften man andas är laddad med intensiv, nästan dynamisk tystnad.
Den är full av ljud. Den är liv. Och denna levande tystnad är husets
kännemärke.
Den sträcker sig genom grafiska skolans pressar, och
tränger in i de tunga stenarna en hand vevar och vevar, hjulet är tungt. Men
ett blad kommer fram. Det man har lyckats eller misslyckats med, ett svart-vitt
blad.
Den sträcker sig två trappor upp till målarskolans
avdelning. Färgen, ljuset är det språk man där talar.
Den sträcker sig nedåt till skulpturskolan. Den stora och
lilla ateljén, samma puls. Någon, vem som helst, tar ett steg framåt och vrider
på modellbordet. Sjutton eller femton eller arton kavaletter, med påbörjade och
spretiga studier, eller studier på väg att fullbordas, följer efter.
Mitt emot ingången fanns en annan dörr som förde till de
två ateljéerna vilkas fönster vilkas fönster var bemålade med gipsvatten och
vette mot Hötorget. Den mindre av dessa två var nybörjarnas och den större
tillhörde en äldre elev. Från dörren gick en trapplös vitkalkad gång rakt ner.
Gången var ett kuriosum i ett hus där trappornas mångfald var lika
överväldigande som omotiverad. Men utformningen av denna gång hade sin egen
förklaring och den bottnade i husets förflutna. Här i dessa två ateljéer hade
nämligen en gång i tiden stallarna legat där skulptören Johan Tobias Sergel
(1770-1814) härbärgerat de hästar vilka han hade använt som modeller till sina
ryttarstatyer. Och de hade fösts in i stora ateljén, som då var Sergels egen,
genom just denna branta och trapplösa gång. Som det varit då hade det förblivit
- oförändrat genom åren.
Om freskerna i Riksdagens 1:a- och 2:a-kammarsalar på
Helgeandsholmen
Då
riksbyggena på Helgeandsholmen stod färdiga 1905 blev det aktuellt även med
konstnärlig utsmyckning av de båda kamrarnas plenisalar. I oktober 1905 tog
riksgäldsfullmäktige upp frågan första gången. En nämnd tillsattes med prins
Eugen i spetsen och en tävling utlystes 1906. När tävlingstiden gått ut i
februari 1907 stod det klart att Gunnar Hallström hade vunnit och Axel Törneman
kom på andra plats. Sagde Törneman hade endast lämnat in tre skiser avsedda för
första kammaren: ²Vårdkasar², ²Smeder² och ²Skogssådd² alt. ²Gruvdrift².
Resultatet av tävlingen blev något snöpligt ingen fick uppdraget. I stället
utlystes en ny tävling avseende andra kammaren. Denna vanns av Törneman
med skisserna ²Vårdkasar², ²Jordbruk² och ²Handel och sjöfart². Törneman fick även inkomma med nya
skisser till första kammaren. Juryns utslag blev enhälligt och Törnemans
förslag förordades till utförande. Riksdagsmännen begärde dock in
yttrande från Konstakademien som givetvis tyckte att deras kandidat
Hallström skulle ha fått uppdraget.
Saken
gick i stå och tre år gick. Först 1912, efter diverse byråkratiska turer kunde
avtal tecknas. Det gällde då tre väggfält i andra kammaren. Vid jultid 1913 var
freskerna färdiga. Nämnden var nu så nöjd att den ansåg att Törneman också
skulle få fylla de återstående fem väggfälten i andra kammaren. Han visade upp skisser för detta i juni
1914, men drygt en månad senare bröt första världskriget ut och frågan bordlades på obestämd tid. Tio år
senare påminde konstnären fullmäktige och erinrade dem om att kriget faktiskt
varit slut i fem år redan. Han fick göra nya skisser i en hast och just som han
avslutat dem avled han vid juletid 1925. Hans skisser återfanns senare i
riksgäldskontorets gömmor. Vad skulle man nu göra?
Helst
såge man att arbetet slutfördes av någon kvalificerad konstnär efter Törnemans
skisser. Konstakademien
rekommenderade dock att en ny konstnär i stället bjöds in att göra nya skisser
²i Törnemans anda². Man vände sig 1926 till den då 71-årige konstprofessorn Georg Pauli, som efter viss tvekan
ändå åtog sig uppdraget. Han hade
redan 1906 målat fresker i Riksbankens stora hall och dessutom nyligen givit ut
en bok betitlad ²Väggmåleri². Pauli visade upp fem skisser: ²Timmerflottare²,
²Bergsbruk², ²Sjöfart², ²Norrsken² och ²Kustlandskap², varefter en livlig
debatt utbröt i pressen. Pauli lät sig inte påverkas utan målade färdigt som
han tänkt sig det hela. I november 1926 var återstående fem väggfält i andra
kammaren klara, efter 21 år av turer hit och dit. Pauli var ingalunda ensam om
arbetet, utan hade till sin hjälp tre elever från Konstakademien, däribland
Martin Helmfrid.
Men
första kammarens väggar var ju fortfarande tomma. En ny motion 1930 ledde till
en ny tävling där bidragen strömmade in. Första pris gick till Otte Sköld och
andra pris till Olle Hjortzberg, men pga. den stora debatt som utbröt i pressen
kring denna fråga fick ingen av dem uppdraget. Fullmäktige skyllde på att ²det
statsfinansiella läget inte var lämpligt² för att slippa ta ställning. Frågan
skulle ²vila sig².
Tjugo år förflöt. År 1950 avslogs
en ny motion i ärendet. Otte Sköld var heller inte särskilt angelägen om
uppdraget. Men 1955 lyckades en ny motion vinna majoritet. Sköld accepterade,
men han började bli till åren kommen och dessutom hade han blivit sjuk så han
tog i så mycket han orkade och begärde ett gage på 100.000:- för att kanske
ändå slippa genomföra uppdraget. Till konstnärens stora förvåning accepterades
anbudet. Otte Sköld kunde själv leda arbetet med de två första fälten med hjälp
av två fd. elever, Erik Kinell och Erik Lindholm. Det tredje fältet fick
eleverna däremot fullfölja helt själva, då Otte Sköld vid det laget var så
svårt sjuk att han måste bäras på bår till riksdagshuset för att kunna följa
arbetets gång. Kort före sin död i november 1958 kunde han avsyna det färdiga
arbetet. Även första kammaren hade nu fått sina väggfält nöjaktigt prydda. Det
tog 53 år.
(Utdrag
ur ²Riksdagens hus² 1983)